#10 Det är ok att vara på väg

Välkommen till Produktiv Online-podden, för dig som jobbar mycket online redan eller som vill börja göra det mer. Här pratar vi om att skapa roliga rutiner kring att attrahera nya leads, konvertera och sälja, leverera våra tjänster, behålla nöjda kunder och allt runtomkring som handlar om att driva företag.

→ Följ Produktiv Online på YouTube samt lyssna och prenumerera på podden där du vanligtvis lyssnar på poddar, förslagsvis på Itunes eller Spotify.

För några dagar sedan var jag på en nätverksträff med ett gäng andra kvinnliga entreprenörer och jag kom därifrån stärkt och inspirerad. Stärkt i att jag inte är ensam om att tvivla på mig själv, och ibland tycka att jag är en bluff fast omvärlden ser på mig som en kompetent person. Vi är så många som fastnar där, i känslan av att inte räcka till eller duga, ibland en kort stund men ibland under längre perioder. Och jag blev inspirerad att faktiskt komma ihåg mitt VARFÖR.

I det här avsnittet öppnar jag upp och pratar om det jobbiga med att driva företag, om att vilja så himla mycket men bli besviken när man inte når ända fram. Känner mig sårbar, men det är ett viktigt ämne att lyfta. För vi är många som behöver få prata om det här. 

 

 

Är du nyfiken på att också börja podda? Jag använder mig av poddplattformen Hello Audio (partnerlänk) för både Produktiv Online-podden och mina privata poddar som ingår i mina betalda program. Den är så himla bra och enkel att använda!

#10 Det är ok att vara på väg Läs mer »

#9 Podden är tillbaka – Planera kvartal 2 med mig

Välkommen till Produktiv Online-podden, för dig som jobbar mycket online redan eller som vill börja göra det mer. Här pratar vi om att skapa roliga rutiner kring att attrahera nya leads, konvertera och sälja, leverera våra tjänster, behålla nöjda kunder och allt runtomkring som handlar om att driva företag.

→ Följ Produktiv Online på YouTube samt lyssna och prenumerera på podden där du vanligtvis lyssnar på poddar, förslagsvis på Itunes eller Spotify.

 

Podden är tillbaka! Idag ska du få planera tillsammans med mig.

Vi är inne i kvartal 2. Hjälp, vad hände? känner jag mest… Vad hände med det första kvartalet? Det bara sprang iväg. Idag delar jag med mig av min planeringsprocess, för du kanske också behöver landa lite i vad som hände kvartal ett. Behöver se framåt och planera för hur det ska faktiskt nå dom här målen som du satte upp i början av året. För det är ju så att vi sätter upp mål, vi planerar, vi drömmer – och sen så händer livet.

Den här planeringsprocessen som jag ska dela med dig idag, den har jag jobbat fram under ett par års tid i mitt medlemskap.

 

Är du nyfiken på att också börja podda? Jag använder mig av poddplattformen Hello Audio (partnerlänk) för både Produktiv Online-podden och mina privata poddar som ingår i mina betalda program. Den är så himla bra och enkel att använda!

#9 Podden är tillbaka – Planera kvartal 2 med mig Läs mer »

ClickUp 3.0 – en första titt

Idag på sin årliga virtuella konferens LevelUp, presenterade ClickUp en första titt på den nya versionen av appen som kommer börja rullas ut här i dagarna. Själv har jag fått tillgång till vissa funktioner redan, men väntar spänt på resten och står på väntelistan sedan ett par veckor… Här delar jag med mig av det jag ser fram emot allra mest med 3.0. 

Haris Butt, head of product design, och Zeb Evans, grundare och CEO presenterar nyheterna.

 

Snabbare

Något som ClickUp har haft en del problem med genom åren är hastighet. Ibland har det varit otroligt segt, men nu lovar de dels en upptid (alltså tid som tjänsten är igång utan avbrott) – på imponerande 99,99% och dessutom att uppgiftsvyn kommer bli 80% snabbare. Även andra vyer kommer bli snabbare och vi kommer få uppdateringar i realtid. Sökfunktionen i appen kommer bli tre gånger snabbare och sju gånger mer relevant. Låter ju minst sagt lovande!

Snyggare & ännu mer flexibelt

Gränssnittet har blivit luftigare och snyggare! Dessutom blir det ännu mer anpassningsbart. En redan flexibel app har blivit ännu flexiblare.

Ny hemvy

Alltså. Jag ser verkligen fram emot att börja jobba med den nya startsidan/hemvyn!! Den är så snygg. Så funktionell. 👌

Du kommer kunna anpassa den i princip efter dina behov. Inga fler ”trending tasks” och ”lineup”, utan du lägger till de block (”cards”) som passar dig.

Och kolla bakgrunden! Vi kommer kunna byta bakgrundsbild på appen..! Nej, en sådan grej har kanske inte någon större betydelse för din produktivitet, men det är något jag faktiskt får frågor om då och då.

 

Bättre kalender

Google Calendar-integrationen kommer snart omlanseras, helt ombyggd och pålitligare, mer stabil och med bättre synk. Vi kommer kunna skapa events från ClickUp samt lägga till uppgifter i våra Google Calendar-events, om jag förstod det hela rätt. Det ser jag fram emot… och vet många med mig som också gör det.

Dessutom kommer vi kunna nå vår kalender överallt, genom att klicka på sin personliga verktygsmeny i högra hörnet.

Notiser blir inbox

De gamla notiserna är helt ombyggda till en inbox där det kommer bli lättare att hålla koll på sina åtaganden. Och hör här – snart kommer vi att kunna snooza påminnelser! Åh, så jag längtar efter den funktionen! (Använder Due i mobilen enbart för den funktionen just nu…)

Större flexibilitet och översikt över vyer

Nu kommer alltså ”cards”, som är uppdaterade och vidareutvecklade widgets och en del av ClickUp’s nya ”canvas technology”. Dessa kommer du att kunna använda för att organisera dina projekt på det sätt som passar dig. Jag tror inte att dashboards försvinner, men med dessa block verkar du kunna skapa mini-dashboards lite varstans i ditt workspace.

Dessutom lanseras Overview som en startsida för alla sina projekt, där vi kan bygga upp den vy vi behöver för att få koll på projektet. Smart!

 

Custom field manager

Om du gillar Custom Fields i ClickUp lika mycket som jag, så har du kanske också märkt att det ofta blir lite rörigt att hantera dem. Det är fort gjort att skapa dubbletter och sen är det inte lätt att veta vilken man ska välja. Därför ser jag fram emot den nya Custom Field Managern. Den ser väldigt smart ut!

 

Smartare formulär

Jag gillar verkligen att använda mig av formulär i ClickUp. Använder dem för att samla in uppgifter från kunder, eller frågor till mina Q&A sessions i medlemskapet, exempelvis. Nu kommer conditional logic, det vill säga att du kan styra formuläret till olika avsnitt beroende på svaren. Smart!

 

Dessutom…

Mobilappen kommer uppdateras och bli snabbare, och uppgifter kommer kunna användas för att spara information för annat än to-dos …och vi kommer kunna sortera våra projekt i subfolders (undermappar)! Dessutom har ClickUp hoppat på AI-tåget och vi kommer kunna använda AI för att skriva texter och sammanfatta dokument och kommentarer.

Vill du också få den nya versionen så snart som möjligt, anmäl dig här. Från och med april och till och med juni kommer alla användare att få tillgång till de nya funktionerna och infrastrukturen.

Och har du inte redan ett konto i ClickUp-konto? Med min länk* får du 30% rabatt på Unlimited och 15% rabatt på Business om du skulle vilja uppgradera till ett betalt konto. (affiliatelänk)

ClickUp 3.0 – en första titt Läs mer »

Vyer i ClickUp

Se samma uppgift i ClickUp på en mängd olika sätt!

Jag tycker att det bästa med ClickUp är alla olika vyer och flexibiliteten de ger! Det finns 16 olika vyer i ClickUp och det gör att du kan se dina uppgifter på massor med olika sätt.

Du kan se samma uppgift i en lista, i en kanban board, i en kalender, i en Gantt chart eller tidslinje, i en tabell, mindmap eller whiteboard.

Eller så kan du se dina uppgifter i en kartvy. Det är fiffigt om du har en verksamhet där du exempelvis har olika lokaler som du vill hålla koll på.

Om du gillar att skriva och dokumentera saker, kan du skapa en dokumentvy och ordna i mappstrukturer. Perfekt för längre texter, SOP:ar (Standard Operating Procedures), mötesprotokoll och annat innehåll i längre format.

Samarbeta med andra

Du kan hålla koll på dina medarbetare i en teamvy. Du kan se vad de jobbar med, vad som är klart och om någon behöver mer att göra samt fördela uppgifter med hjälp av en workload-vy. Och du kan följa allt som händer i ditt space, mapp eller lista med en aktivitetsvy.

Du kan använda en chattvy i ett space, mapp, lista eller i en dashboard för att kommunicera med dina medarbetare eller inbjudna gäster i ditt workspace.

Du kan skapa ett formulär och dela med ditt team eller dina kunder. De inlämnade svaren hamnar i en lista som en ny uppgift. Bara för dig att ta tag i och börja jobba med!

Ta in andra appar i ClickUp

Och du kan samla all din info i ClickUp genom att bädda in exempelvis Google kalkylblad, dokument, formulär eller kalender, eller en Outlook-kalender, Airtablebas, YouTube/ Vimeo/ Loom-videos, med mera…

Behöver du hjälp?

Jag är certifierad ClickUp-expert och har använt appen sedan 2018, både ensam, tillsammans med mitt eget team och med kunder. Dessutom hjälper jag andra företagare att sätta upp tjänsten på bästa sätt, antingen genom att granska ett befintligt workspace och ge förslag på förbättringar, eller genom att komma in från början och sätta upp företagets workspace från grunden. Om du känner att du behöver hjälp med ClickUp, kontakta mig!

Se samma uppgift i ClickUp på en mängd olika sätt! Läs mer »

#8 Dags att delegera?

Välkommen till Produktiv Online-podden, för dig som jobbar mycket online redan eller som vill börja göra det mer. Här pratar vi om att skapa roliga rutiner kring att attrahera nya leads, konvertera och sälja, leverera våra tjänster, behålla nöjda kunder och allt runtomkring som handlar om att driva företag.

→ Följ Produktiv Online på YouTube samt lyssna och prenumerera på podden där du vanligtvis lyssnar på poddar, förslagsvis på Itunes eller Spotify.

Transkribering av avsnittet

Har det börjat bli dags att delegera uppgifter i ditt företag till en VA eller OBM? I det här avsnittet pratar vi om saker du kan tänka på innan man tar in en VA/OBM och hur själva den processen kan se ut. Vi pratar om hur man kan förbereda sig och vilka uppgifter som kan vara lämpliga att delegera.

Avsnittet i korthet

  • [01:16] Vad brukar de flesta börja delegera?
  • [02:25] Nyttjar du din tid på bästa sätt? Klocka din tid med Toggl.
  • [04:52] Hur gå till väga när det väl är dags att delegera?
  • [07:53] Vad gör en VA och vad gör en OBM/Integrator?
  • [12:23] Vad bör du tänka på innan du delegerar?
  • [14:16] Var hittar du en VA eller OBM/Integrator?

Länkar till tjänster som nämns i detta avsnitt av Produktiv Online-podden

  • ClickUp (Detta är min partnerlänk – registrerar du dig med den får jag en liten ersättning från ClickUp. Du kan testa och använda ClickUp helt gratis gratis men med min länk får du 30% rabatt på Unlimited och 15% rabatt på Business om du gillar programmet och skulle vilja uppgradera till ett betalt konto.)
  • Google Workspace
  • Toggl

Är du nyfiken på att också börja podda? Jag använder mig av poddplattformen Hello Audio (partnerlänk) för både Produktiv Online-podden och mina privata poddar som ingår i mina betalda program. Den är så himla bra och enkel att använda!

#8 Dags att delegera? Läs mer »

#7 Säkra din info med en backup

Välkommen till Produktiv Online-podden, för dig som jobbar mycket online redan eller som vill börja göra det mer. Här pratar vi om att skapa roliga rutiner kring att attrahera nya leads, konvertera och sälja, leverera våra tjänster, behålla nöjda kunder och allt runtomkring som handlar om att driva företag.

→ Följ Produktiv Online på YouTube samt lyssna och prenumerera på podden där du vanligtvis lyssnar på poddar, förslagsvis på Itunes eller Spotify.

Transkribering av avsnittet

För ett par år sedan så uppdaterade jag mitt operativsystem i min Mac, varpå datorn kraschade. Det var inte så kul. Men helt ärligt så fick jag inte jättepanik. Dels så hade jag backuper, och dels så hade jag inte sparat så mycket lokalt på datorn, utan mycket låg faktiskt i molnet.

Och det här med backuper tänkte jag prata lite mer om idag. Det är jätteviktigt för oss som företagare, som ofta producerar jättemycket material. Men hur är det med det här materialet om någonting händer, om datorn kraschar eller om den här tjänsten som du har massa information i ligger nere? Hur går du vidare då?

Avsnittet i korthet

  • [01:01] Hur jag började bry mig om backuper och hur jag backupade mina foton
  • [02:32] Alternativa lösningar för säkerhetskopiering av datorn
  • [03:02] Varför jag valde Google Workspace redan när jag startade mitt företag
  • [04:42] Google File Stream / Drive för datorn
  • [06:57] Fundera på vad du vill ta backup på i ditt företag!
  • [07:25] Skapa en rutin för att ta backup
  • [08:00] Backupa hemsidan
  • [10:29] Backupa e-postlistan
  • [11:22] Backupa ClickUp
  • [15:39] Backupa ditt content
  • [16:17] Backupa dina sociala medie-konton

 

Länkar till tjänster som nämns i detta avsnitt av Produktiv Online-podden

Är du nyfiken på att också börja podda? Jag använder mig av poddplattformen Hello Audio (partnerlänk) för både Produktiv Online-podden och mina privata poddar som ingår i mina betalda program. Den är så himla bra och enkel att använda!

#7 Säkra din info med en backup Läs mer »

#6 Håll koll på dina relationer med ett CRM

Välkommen till Produktiv Online-podden, för dig som jobbar mycket online redan eller som vill börja göra det mer. Här pratar vi om att skapa roliga rutiner kring att attrahera nya leads, konvertera och sälja, leverera våra tjänster, behålla nöjda kunder och allt runtomkring som handlar om att driva företag.

→ Följ Produktiv Online på YouTube samt lyssna och prenumerera på podden där du vanligtvis lyssnar på poddar, förslagsvis på Itunes eller Spotify.

Transkribering av avsnittet

Vem behöver egentligen ett CRM? Ja, egentligen alla tjänsteföretagare skulle jag säga, alla som hanterar fler än bara några få relationer. CRM. Det står för customer relationship management och det ska vi prata om i dag.

 

Avsnittet i korthet

  • [01:20] Idag ska vi prata om CRM!
  • [03:00] Kontakter med folk på en massa olika ställen…
  • [04:00] Hade byggt eget CRM i ClickUp när jag började titta på alternativ vid årsskiftet.
  • [04:55] GDPR och spara uppgifter i ClickUp
  • [05:14] Hade en Masterclass i medlemskapet idag om att bygga eget CRM i ClickUp bla.
  • [05:31] Jag ville ha ett CRM anpassat för en säljprocess, och började titta på Hubspot.
  • [06:32] Sen gick jag över till Pipedrive.
  • [06:50] GDPR och lagring av data inom EU.
  • [09:06] Hur jag hanterar kontakter och kommunikation som sker lite varstans.
  • [09:48] Hålla koll på aktiviteter med olika personer.
  • [10:27] Säljprocessen.
  • [11:16] E-postsynken.
  • [12:34] Lead booster addon och chatboten.

 

Länkar till tjänster som nämns i detta avsnitt av Produktiv Online-podden

  • ClickUp (Detta är min partnerlänk – registrerar du dig med den får jag en liten ersättning från ClickUp. Du kan testa och använda ClickUp helt gratis gratis men med min länk får du 30% rabatt på Unlimited och 15% rabatt på Business om du gillar programmet och skulle vilja uppgradera till ett betalt konto.)
  • Pipedrive (partnerlänk)

Är du nyfiken på att också börja podda? Jag använder mig av poddplattformen Hello Audio (partnerlänk) för både Produktiv Online-podden och mina privata poddar som ingår i mina betalda program. Den är så himla bra och enkel att använda!

#6 Håll koll på dina relationer med ett CRM Läs mer »

#5 Förenkla livet med en SOP – Standard Operating Procedure

Välkommen till Produktiv Online-podden, för dig som jobbar mycket online redan eller som vill börja göra det mer. Här pratar vi om att skapa roliga rutiner kring att attrahera nya leads, konvertera och sälja, leverera våra tjänster, behålla nöjda kunder och allt runtomkring som handlar om att driva företag.

→ Följ Produktiv Online på YouTube samt lyssna och prenumerera på podden där du vanligtvis lyssnar på poddar, förslagsvis på Itunes eller Spotify.

Transkribering av avsnittet

Säg att du sätter dig ner vid datorn och ska bokföra månadens transaktioner på kreditkortet. Men nästan direkt fastnar du. Hur sjutton var det nu man bokför eu-moms? Och vilket bokföringskonto ska du kontera det här inköpet på? Och varför är det så himla jobbigt att samla ihop sina bokföringsunderlag varje gång…

Om det här är du, så tror jag att du skulle bli hjälpt av några SOP:ar.

En SOP, Standard Operating Procedures, är helt enkelt checklistor och guider för hur du vill ha det i ditt företag och hur olika uppgifter behöver utföras för att företaget ska kunna leverera på bästa sätt.

 

Avsnittet i korthet

  • [01:13] När du kartlagt dina processer är det dags att börja skapa SOP:ar!
  • [01:40] Varför ska du skapa SOP:ar?
  • [03:53] Vad är en SOP?
  • [05:20] Hur skapar man en SOP och vad ska den innehålla?
  • [10:36] Vem är det som ska skapa SOP:ar?
  • [11:20] Var ska man lagra sina SOP:ar?
  • [14:06] Hur håller man koll på att SOP:arna är uppdaterade?

 

Länkar till tjänster som nämns i detta avsnitt av Produktiv Online-podden

  • Google Workspace
  • ClickUp (Detta är min partnerlänk – registrerar du dig med den får jag en liten ersättning från ClickUp. Du kan testa och använda ClickUp helt gratis gratis men med min länk får du 30% rabatt på Unlimited och 15% rabatt på Business om du gillar programmet och skulle vilja uppgradera till ett betalt konto.)
  • Loom
  • Zoom
  • Miro

Är du nyfiken på att också börja podda? Jag använder mig av poddplattformen Hello Audio (partnerlänk) för både Produktiv Online-podden och mina privata poddar som ingår i mina betalda program. Den är så himla bra och enkel att använda!

#5 Förenkla livet med en SOP – Standard Operating Procedure Läs mer »

#4 Säkra dina lösenord med en lösenordshanterare

Välkommen till Produktiv Online-podden, för dig som jobbar mycket online redan eller som vill börja göra det mer. Här pratar vi om att skapa roliga rutiner kring att attrahera nya leads, konvertera och sälja, leverera våra tjänster, behålla nöjda kunder och allt runtomkring som handlar om att driva företag.

→ Följ Produktiv Online på YouTube samt lyssna och prenumerera på podden där du vanligtvis lyssnar på poddar, förslagsvis på Itunes eller Spotify.

Transkribering av avsnittet

Just nu går myndigheterna ut och uppmanar oss, både som privatpersoner och företagare, att se över vår it-säkerhet. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ber oss att ”täppa igen säkerhetshål och höja tröskeln” för cyberhot. Vad innebär det egentligen? I dagens avsnitt tänkte jag prata om några saker du kan göra, framför allt att se över dina lösenord.

 

Länkar till tjänster som nämns i detta avsnitt av Produktiv Online-podden

  • 1Password är den tjänst som jag använt i 13 år.
  • Ett annat alternativ är Lastpass.

Är du nyfiken på att också börja podda? Jag använder mig av poddplattformen Hello Audio (partnerlänk) för både Produktiv Online-podden och mina privata poddar som ingår i mina betalda program. Den är så himla bra och enkel att använda!

#4 Säkra dina lösenord med en lösenordshanterare Läs mer »

#3 Hitta ditt sätt att jobba online

Välkommen till Produktiv Online-podden, för dig som jobbar mycket online redan eller som vill börja göra det mer. Här pratar vi om att skapa roliga rutiner kring att attrahera nya leads, konvertera och sälja, leverera våra tjänster, behålla nöjda kunder och allt runtomkring som handlar om att driva företag.

→ Följ Produktiv Online på YouTube samt lyssna och prenumerera på podden där du vanligtvis lyssnar på poddar, förslagsvis på Itunes eller Spotify.

Transkribering av avsnittet

Jobba online har två olika definitioner för mig. Dels att jobba digitalt och på så sätt vara platsoberoende – och dels att jobba med en affärsmodell där man jobbar 1:många istället för endast 1:1 med sina kunder. Det här pratar vi om idag.

 

Avsnittet i korthet

  • [00:44] Jobba digitalt och platsoberoende
  • [02:19] Växla om din affärsmodell för att kunna skala upp
  • [03:59] Lansera och leverera på det sätt som passar dig
  • [08:06] Min resa hittills med mina digitala produkter och tjänster

 

Länkar till tjänster som nämns i detta avsnitt av Produktiv Online-podden

  • Är du nyfiken på att testa ClickUp? Använd gärna min partnerlänk (registrerar du dig med min länk får jag en liten ersättning från ClickUp). Du kan testa och använda ClickUp helt gratis gratis men med min länk får du 30% rabatt på Unlimited och 15% rabatt på Business om du gillar programmet och skulle vilja uppgradera till ett betalt konto.

Är du nyfiken på att också börja podda? Jag använder mig av poddplattformen Hello Audio (partnerlänk) för både Produktiv Online-podden och mina privata poddar som ingår i mina betalda program. Den är så himla bra och enkel att använda!

#3 Hitta ditt sätt att jobba online Läs mer »