#8 Dags att delegera?

Välkommen till Produktiv Online-podden, för dig som jobbar mycket online redan eller som vill börja göra det mer. Här pratar vi om att skapa roliga rutiner kring att attrahera nya leads, konvertera och sälja, leverera våra tjänster, behålla nöjda kunder och allt runtomkring som handlar om att driva företag.

→ Följ Produktiv Online på YouTube samt lyssna och prenumerera på podden där du vanligtvis lyssnar på poddar, förslagsvis på Itunes eller Spotify.

Transkribering av avsnittet

Har det börjat bli dags att delegera uppgifter i ditt företag till en VA eller OBM? I det här avsnittet pratar vi om saker du kan tänka på innan man tar in en VA/OBM och hur själva den processen kan se ut. Vi pratar om hur man kan förbereda sig och vilka uppgifter som kan vara lämpliga att delegera.

Avsnittet i korthet

  • [01:16] Vad brukar de flesta börja delegera?
  • [02:25] Nyttjar du din tid på bästa sätt? Klocka din tid med Toggl.
  • [04:52] Hur gå till väga när det väl är dags att delegera?
  • [07:53] Vad gör en VA och vad gör en OBM/Integrator?
  • [12:23] Vad bör du tänka på innan du delegerar?
  • [14:16] Var hittar du en VA eller OBM/Integrator?

Länkar till tjänster som nämns i detta avsnitt av Produktiv Online-podden

  • ClickUp (Detta är min partnerlänk – registrerar du dig med den får jag en liten ersättning från ClickUp. Du kan testa och använda ClickUp helt gratis gratis men med min länk får du 30% rabatt på Unlimited och 15% rabatt på Business om du gillar programmet och skulle vilja uppgradera till ett betalt konto.)
  • Google Workspace
  • Toggl

Är du nyfiken på att också börja podda? Jag använder mig av poddplattformen Hello Audio (partnerlänk) för både Produktiv Online-podden och mina privata poddar som ingår i mina betalda program. Den är så himla bra och enkel att använda!

#7 Säkra din info med en backup

Välkommen till Produktiv Online-podden, för dig som jobbar mycket online redan eller som vill börja göra det mer. Här pratar vi om att skapa roliga rutiner kring att attrahera nya leads, konvertera och sälja, leverera våra tjänster, behålla nöjda kunder och allt runtomkring som handlar om att driva företag.

→ Följ Produktiv Online på YouTube samt lyssna och prenumerera på podden där du vanligtvis lyssnar på poddar, förslagsvis på Itunes eller Spotify.

Transkribering av avsnittet

För ett par år sedan så uppdaterade jag mitt operativsystem i min Mac, varpå datorn kraschade. Det var inte så kul. Men helt ärligt så fick jag inte jättepanik. Dels så hade jag backuper, och dels så hade jag inte sparat så mycket lokalt på datorn, utan mycket låg faktiskt i molnet.

Och det här med backuper tänkte jag prata lite mer om idag. Det är jätteviktigt för oss som företagare, som ofta producerar jättemycket material. Men hur är det med det här materialet om någonting händer, om datorn kraschar eller om den här tjänsten som du har massa information i ligger nere? Hur går du vidare då?

Avsnittet i korthet

  • [01:01] Hur jag började bry mig om backuper och hur jag backupade mina foton
  • [02:32] Alternativa lösningar för säkerhetskopiering av datorn
  • [03:02] Varför jag valde Google Workspace redan när jag startade mitt företag
  • [04:42] Google File Stream / Drive för datorn
  • [06:57] Fundera på vad du vill ta backup på i ditt företag!
  • [07:25] Skapa en rutin för att ta backup
  • [08:00] Backupa hemsidan
  • [10:29] Backupa e-postlistan
  • [11:22] Backupa ClickUp
  • [15:39] Backupa ditt content
  • [16:17] Backupa dina sociala medie-konton

 

Länkar till tjänster som nämns i detta avsnitt av Produktiv Online-podden

Är du nyfiken på att också börja podda? Jag använder mig av poddplattformen Hello Audio (partnerlänk) för både Produktiv Online-podden och mina privata poddar som ingår i mina betalda program. Den är så himla bra och enkel att använda!

#6 Håll koll på dina relationer med ett CRM

Välkommen till Produktiv Online-podden, för dig som jobbar mycket online redan eller som vill börja göra det mer. Här pratar vi om att skapa roliga rutiner kring att attrahera nya leads, konvertera och sälja, leverera våra tjänster, behålla nöjda kunder och allt runtomkring som handlar om att driva företag.

→ Följ Produktiv Online på YouTube samt lyssna och prenumerera på podden där du vanligtvis lyssnar på poddar, förslagsvis på Itunes eller Spotify.

Transkribering av avsnittet

Vem behöver egentligen ett CRM? Ja, egentligen alla tjänsteföretagare skulle jag säga, alla som hanterar fler än bara några få relationer. CRM. Det står för customer relationship management och det ska vi prata om i dag.

 

Avsnittet i korthet

  • [01:20] Idag ska vi prata om CRM!
  • [03:00] Kontakter med folk på en massa olika ställen…
  • [04:00] Hade byggt eget CRM i ClickUp när jag började titta på alternativ vid årsskiftet.
  • [04:55] GDPR och spara uppgifter i ClickUp
  • [05:14] Hade en Masterclass i medlemskapet idag om att bygga eget CRM i ClickUp bla.
  • [05:31] Jag ville ha ett CRM anpassat för en säljprocess, och började titta på Hubspot.
  • [06:32] Sen gick jag över till Pipedrive.
  • [06:50] GDPR och lagring av data inom EU.
  • [09:06] Hur jag hanterar kontakter och kommunikation som sker lite varstans.
  • [09:48] Hålla koll på aktiviteter med olika personer.
  • [10:27] Säljprocessen.
  • [11:16] E-postsynken.
  • [12:34] Lead booster addon och chatboten.

 

Länkar till tjänster som nämns i detta avsnitt av Produktiv Online-podden

  • ClickUp (Detta är min partnerlänk – registrerar du dig med den får jag en liten ersättning från ClickUp. Du kan testa och använda ClickUp helt gratis gratis men med min länk får du 30% rabatt på Unlimited och 15% rabatt på Business om du gillar programmet och skulle vilja uppgradera till ett betalt konto.)
  • Pipedrive (partnerlänk)

Är du nyfiken på att också börja podda? Jag använder mig av poddplattformen Hello Audio (partnerlänk) för både Produktiv Online-podden och mina privata poddar som ingår i mina betalda program. Den är så himla bra och enkel att använda!

#5 Förenkla livet med en SOP – Standard Operating Procedure

Välkommen till Produktiv Online-podden, för dig som jobbar mycket online redan eller som vill börja göra det mer. Här pratar vi om att skapa roliga rutiner kring att attrahera nya leads, konvertera och sälja, leverera våra tjänster, behålla nöjda kunder och allt runtomkring som handlar om att driva företag.

→ Följ Produktiv Online på YouTube samt lyssna och prenumerera på podden där du vanligtvis lyssnar på poddar, förslagsvis på Itunes eller Spotify.

Transkribering av avsnittet

Säg att du sätter dig ner vid datorn och ska bokföra månadens transaktioner på kreditkortet. Men nästan direkt fastnar du. Hur sjutton var det nu man bokför eu-moms? Och vilket bokföringskonto ska du kontera det här inköpet på? Och varför är det så himla jobbigt att samla ihop sina bokföringsunderlag varje gång…

Om det här är du, så tror jag att du skulle bli hjälpt av några SOP:ar.

En SOP, Standard Operating Procedures, är helt enkelt checklistor och guider för hur du vill ha det i ditt företag och hur olika uppgifter behöver utföras för att företaget ska kunna leverera på bästa sätt.

 

Avsnittet i korthet

  • [01:13] När du kartlagt dina processer är det dags att börja skapa SOP:ar!
  • [01:40] Varför ska du skapa SOP:ar?
  • [03:53] Vad är en SOP?
  • [05:20] Hur skapar man en SOP och vad ska den innehålla?
  • [10:36] Vem är det som ska skapa SOP:ar?
  • [11:20] Var ska man lagra sina SOP:ar?
  • [14:06] Hur håller man koll på att SOP:arna är uppdaterade?

 

Länkar till tjänster som nämns i detta avsnitt av Produktiv Online-podden

  • Google Workspace
  • ClickUp (Detta är min partnerlänk – registrerar du dig med den får jag en liten ersättning från ClickUp. Du kan testa och använda ClickUp helt gratis gratis men med min länk får du 30% rabatt på Unlimited och 15% rabatt på Business om du gillar programmet och skulle vilja uppgradera till ett betalt konto.)
  • Loom
  • Zoom
  • Miro

Är du nyfiken på att också börja podda? Jag använder mig av poddplattformen Hello Audio (partnerlänk) för både Produktiv Online-podden och mina privata poddar som ingår i mina betalda program. Den är så himla bra och enkel att använda!

#4 Säkra dina lösenord med en lösenordshanterare

Välkommen till Produktiv Online-podden, för dig som jobbar mycket online redan eller som vill börja göra det mer. Här pratar vi om att skapa roliga rutiner kring att attrahera nya leads, konvertera och sälja, leverera våra tjänster, behålla nöjda kunder och allt runtomkring som handlar om att driva företag.

→ Följ Produktiv Online på YouTube samt lyssna och prenumerera på podden där du vanligtvis lyssnar på poddar, förslagsvis på Itunes eller Spotify.

Transkribering av avsnittet

Just nu går myndigheterna ut och uppmanar oss, både som privatpersoner och företagare, att se över vår it-säkerhet. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ber oss att ”täppa igen säkerhetshål och höja tröskeln” för cyberhot. Vad innebär det egentligen? I dagens avsnitt tänkte jag prata om några saker du kan göra, framför allt att se över dina lösenord.

 

Länkar till tjänster som nämns i detta avsnitt av Produktiv Online-podden

  • 1Password är den tjänst som jag använt i 13 år.
  • Ett annat alternativ är Lastpass.

Är du nyfiken på att också börja podda? Jag använder mig av poddplattformen Hello Audio (partnerlänk) för både Produktiv Online-podden och mina privata poddar som ingår i mina betalda program. Den är så himla bra och enkel att använda!

#3 Hitta ditt sätt att jobba online

Välkommen till Produktiv Online-podden, för dig som jobbar mycket online redan eller som vill börja göra det mer. Här pratar vi om att skapa roliga rutiner kring att attrahera nya leads, konvertera och sälja, leverera våra tjänster, behålla nöjda kunder och allt runtomkring som handlar om att driva företag.

→ Följ Produktiv Online på YouTube samt lyssna och prenumerera på podden där du vanligtvis lyssnar på poddar, förslagsvis på Itunes eller Spotify.

Transkribering av avsnittet

Jobba online har två olika definitioner för mig. Dels att jobba digitalt och på så sätt vara platsoberoende – och dels att jobba med en affärsmodell där man jobbar 1:många istället för endast 1:1 med sina kunder. Det här pratar vi om idag.

 

Avsnittet i korthet

  • [00:44] Jobba digitalt och platsoberoende
  • [02:19] Växla om din affärsmodell för att kunna skala upp
  • [03:59] Lansera och leverera på det sätt som passar dig
  • [08:06] Min resa hittills med mina digitala produkter och tjänster

 

Länkar till tjänster som nämns i detta avsnitt av Produktiv Online-podden

  • Är du nyfiken på att testa ClickUp? Använd gärna min partnerlänk (registrerar du dig med min länk får jag en liten ersättning från ClickUp). Du kan testa och använda ClickUp helt gratis gratis men med min länk får du 30% rabatt på Unlimited och 15% rabatt på Business om du gillar programmet och skulle vilja uppgradera till ett betalt konto.

Är du nyfiken på att också börja podda? Jag använder mig av poddplattformen Hello Audio (partnerlänk) för både Produktiv Online-podden och mina privata poddar som ingår i mina betalda program. Den är så himla bra och enkel att använda!

2# Sortera att-göra-listan med hjälp av en processkarta

Välkommen till Produktiv Online-podden, för dig som jobbar mycket online redan eller som vill börja göra det mer. Här pratar vi om att skapa roliga rutiner kring att attrahera nya leads, konvertera och sälja, leverera våra tjänster, behålla nöjda kunder och allt runtomkring som handlar om att driva företag.

→ Följ Produktiv Online på YouTube samt lyssna och prenumerera på podden där du vanligtvis lyssnar på poddar, förslagsvis på Itunes eller Spotify.

Transkribering av avsnittet

Du har massor med processer i ditt företag, processer som du är mer eller mindre medveten om att du har. Vissa kanske du har dokumenterat och skapat en checklista för. Vissa gör du per automatik utan att tänka det minsta på det. Men vad händer med de saker du gör mer sällan? Kommer du ihåg alla steg då eller måste du uppfinna hjulet varje gång? Och vad händer om du skulle vilja delegera en uppgift i din verksamhet? Är det lätt att delegera om du inte riktigt kan förklara vad du vill att din nya VA ska göra? Och hur kan du strukturera dina uppgifter så att du kan få mer gjort?

 

Avsnittet i korthet

  • [01:36] Vad är en org chart?
  • [02:56] När jag började använda ClickUp.
  • [03:59] Vad är en processkarta och varför använda en sådan?
  • [06:00] Processkartan uppifrån och ner
  • [07:00] Säljtrattar eller funnels, vad är det?
  • [09:40] Hur attraherar du leads till ditt företag?
  • [14:57] Att konvertera och sälja
  • [18:37] Leverera sina produkter och tjänster
  • [20:13] Att serva; hur jobbar du med kundsupport exempelvis?
  • [23:31] Driva sitt företag

 

Länkar till tjänster som nämns i detta avsnitt av Produktiv Online-podden

  • Är du nyfiken på att testa ClickUp? Använd gärna min partnerlänk (registrerar du dig med min länk får jag en liten ersättning från ClickUp). Du kan testa och använda ClickUp helt gratis gratis men med min länk får du 30% rabatt på Unlimited och 15% rabatt på Business om du gillar programmet och skulle vilja uppgradera till ett betalt konto.
  • I avsnittet tipsar jag om Miro, kolla in det här!

Är du nyfiken på att också börja podda? Jag använder mig av poddplattformen Hello Audio (partnerlänk) för både Produktiv Online-podden och mina privata poddar som ingår i mina betalda program. Den är så himla bra och enkel att använda!

#1 Välkommen till Produktiv Online-podden

Välkommen till Produktiv Online-podden, för dig som jobbar mycket online redan eller som vill börja göra det mer. Här pratar vi om att skapa roliga rutiner kring att attrahera nya leads, konvertera och sälja, leverera våra tjänster, behålla nöjda kunder och allt runtomkring som handlar om att driva företag.

→ Följ Produktiv Online på YouTube samt lyssna och prenumerera på podden där du vanligtvis lyssnar på poddar, förslagsvis på Itunes eller Spotify.

Transkribering av avsnittet

I detta första avsnitt får du lära känna mig och min verksamhet lite bättre. Jag pratar om den stora förändring jag gjorde i mitt företag under 2020 och hur mina tankar går idag kring hållbarhet och produktivitet. Jag berättar om min modell med de fem områdena Attrahera, Konvertera, Leverera, Serva och Driva och hur jag numera jobbar med dessa i mina olika tjänster, bland annat ClickUp-kursen och mitt medlemskap som har samma namn som podden

 

Avsnittet i korthet

  • [00:00] Intro och presentation av mig
  • [06:04] Vad är produktivitet och hur är man egentligen hållbar som företagare?
  • [08:08] Kom igång att effektivisera dina processer genom att fokusera på de fem områdena Attrahera, Konvertera, Leverera, Serva och Driva.
  • [09:50] Kartlägg nuläget genom att klocka din tid.
  • [12:25] Varför jag skapade en kurs i ClickUp.
  • [14:26] Roliga rutiner inom området Driva – skapa en bra rutin för din bokföring!
  • [17:05] Skapa SOP:ar, Standard Operating Procedures.

 

Länkar till tjänster som nämns i detta avsnitt av Produktiv Online-podden

  • Är du nyfiken på att testa ClickUp? Använd gärna min partnerlänk (registrerar du dig med min länk får jag en liten ersättning från ClickUp). Du kan testa och använda ClickUp helt gratis gratis men med min länk får du 30% rabatt på Unlimited och 15% rabatt på Business om du gillar programmet och skulle vilja uppgradera till ett betalt konto.
  • I avsnittet tipsar jag om Toggl, kolla in det här!

Är du nyfiken på att också börja podda? Jag använder mig av poddplattformen Hello Audio (partnerlänk) för både Produktiv Online-podden och mina privata poddar som ingår i mina betalda program. Den är så himla bra och enkel att använda!

Snart dags för premiär!

Sucess Path, Maria Lofors, Online Business ManagerJag har länge tänkt starta en podd och nu har den dagen kommit! Så nu är jag glad över att kunna önska dig varmt välkommen till Produktiv Online-podden. Den är för dig som jobbar mycket online redan eller som vill börja göra det mer. I den här podden kommer vi att prata om att skapa roliga rutiner kring att attrahera nya leads, konvertera och sälja, leverera våra tjänster, behålla nöjda kunder och allt runtomkring som handlar om att driva företag. 

Helt enkelt det jag så ofta pratar om, med modellen att Attrahera, Konvertera, Leverera, Serva och Driva.

Första avsnittet kommer inom några dagar. Börja prenumerera redan idag, så att du inte missar premiären!

Du hittar podden där du vanligtvis lyssnar på poddar, förslagsvis på Itunes eller Spotify.