En sak är säker. Du är grym på det du gör! Du behöver bara få ordning på några saker, som kommer underlätta din vardag samt göra dig mer hållbar och lönsam i ditt företag.
Känner du igen dig?



Om du nickade igenkännande till något påstående, är det troligtvis just det som gör att du känner dig fast i ditt företag... Men du, det är ingen som dömer här - du är långt ifrån ensam att känna så.
Fortsätt läsa, så ska jag berätta om hur min kurs kan hjälpa dig att komma loss!

Vad kul att du är här! Jag heter Maria Lofors och jag är virtuell assistent, system-/ tekniknörd och redovisningskonsult, med extra stort intresse för produktivitet och digitalt entreprenörskap. Jag startade mitt första företag 2009 och har hunnit med några olika spår i min företagarresa. Har frilansat som fotograf, varit webbredaktör och drivit egen redovisningsbyrå. 2019 startade jag mitt medlemskap online och 2021 skapade jag min första webbkurs.
Popcornhjärnor är vi allihopa...
Genom åren har jag mött många kreativa entreprenörer med en väldigt stark frihetskänsla och stora visioner för sina företag. Ofta är det dessa "popcornhjärnor", med lite för många idéer, som har för få timmar på sitt dygn och kämpar med att hitta bra rutiner i sitt företag... Jag är en av de där kreativa popcornhjärnorna själv, men jag har lärt mig att struktur skapar frihet - när jag har ett system jag gillar blir allt så mycket enklare.
Vi behöver standardisera och kartlägga
Jag är övertygad om att nyckeln till ett hållbart företagande på sikt är att frigöra sig själv från så många moment som möjligt i verksamheten. Antingen genom att automatisera eller att delegera uppgifter. För att kunna göra det behöver du standardisera och kartlägga vad du gör, och sedan fokusera på att effektivisera dina processer. Min zone of genius är att hjälpa mina kunder att skapa processer och att sätta upp system, som gör det där med att driva företag så mycket lättare och roligare. (Ja, det kan faktiskt vara det!)


Att vara hållbar som företagare
Jag vet att du vet det här redan, men för att vara hållbar som företagare behöver du ha processer och rutiner för att kontinuerligt attrahera nya leads, konvertera och sälja, leverera dina tjänster, serva dina kunder så att de är nöjda över tid, samt hålla koll på allt runtomkring som handlar om att driva företag.
Och nej, det här är ingen raketforskning direkt, men faktum är att det är lätt att tappa bort en eller flera av dessa delar i sitt företag när man är stressad eller ännu inte har skapat system som man trivs med...
Fundera på hur det ser ut hos dig idag
...och om du känner att du har koll på läget?


LEVERERA
Vilka tjänster och produkter vill du leverera i ditt företag? Hur kan du leverera så smart som möjligt, och kanske till och med automatisera hela eller delar av processen så att du kan hjälpa fler?

ATTRAHERA
Hur kan du effektivisera arbetet med att attrahera nya potentiella kunder? Tycker du om att exempelvis blogga/podda, nätverka, vara aktiv i sociala medier, skicka nyhetsbrev och/eller jobba med säljtrattar?

KONVERTERA
Hur passar det dig att sälja dina tjänster? Gillar du säljsamtal, lanseringar eller någon annan metod? Hur ser din kundresa ut, vilka erbjudanden har du utspridda under hela året?

SERVA
Hur kan du ge den bästa servicen så att dina kunder är nöjda och stannar länge som kund hos dig? Vad vill du erbjuda inom kundsupport, onboarding, offboarding med mera? Hur kan du ge det lilla extra till din kund?

DRIVA
Vad behöver du göra bakom kulisserna i ditt företag? Vilka rutiner för planering, uppföljning, redovisning, digitalisering, hålla koll på programvaror och automationer, med mera, skulle förenkla ditt företagande?

Ta ett steg tillbaka, kartlägg ditt nuläge
Det första du behöver göra för att kunna effektivisera och jobba smartare, är att ta ett steg tillbaka och börja med att kartlägga ditt nuläge.
och skapa en överblick!
Du behöver skapa dig en överblick över alla delar av ditt företag för att efter det kunna vara metodisk och strategisk. Istället för att som nu mest skjuta från höften och hoppas på det bästa.
...även om det tar emot!
Jag vet att det kan kännas motigt att stanna upp, när allt du vill är att gasa på! Men helt krasst, hur tycker du att din nuvarande strategi fungerar för dig?

Har du kanske kommit till vägs ände?
Om jag får gissa så har du kommit till en punkt i ditt företagande, där du insett att det är du själv som är flaskhalsen för ditt företags tillväxt. Verksamheten går bra och du tror på framtiden, men du inser att en förändring måste till omgående.
För du springer på alla bollar och hinner aldrig riktigt planera. Sedan några månader tillbaka känns det som att du hela tiden prioriterar bort dig själv och din hälsa. Dina barn och din partner frågar ständigt om du verkligen måste jobba även ikväll eller i helgen... Du känner dig stressad och det oroar dig. Att bli sjukskriven skulle verkligen inte fungera just nu. Allt du gör i ditt företag finns i ditt huvud och det skulle vara omöjligt för någon att ta över efter dig.
Slipp uppfinna hjulet och ta hjälp
I den här kursen börjar vi med att kartlägga. Du får hjälp att mappa upp dina processer och därifrån utvärdera hur du ska gå vidare.
Dessutom får du en färdig mall för att organisera upp hela ditt företag och jobba vidare med de processer du kommer fram till att du har. Mallen lägger du enkelt in i ditt ClickUp workspace med ett par klick, och med hjälp av den kommer du snabbt att kunna skapa dig överblick över alla områden i ditt företag.


I mitt eget sökande efter det "perfekta systemet", har jag testat nästan alla produktivitetsappar som finns... men sedan några år har jag hittat appen som fungerar allra bäst för mig: ClickUp.
Det här är ClickUp
Det är en molnbaserad projektlednings- och samarbetsplattform som är utformad för att hjälpa företagare som dig och mig (och våra team) att organisera och hantera våra arbetsuppgifter på ett effektivt sätt. I appen finns en rad olika verktyg för att hantera projekt, tilldela uppgifter, följa hur det går i projektet samt samarbeta med varandra, internt i teamet och externt med kunder.
Perfekt för dig som vill ha flexibilitet
ClickUp är en fantastiskt flexibel app - perfekt för den som vill kunna se sina projekt och uppgifter på en mängd olika sätt. Och för den som vill jobba i en enda app, istället för i tio olika. Som vill skapa en stabil grund att stå på i sitt företag, och som vill ha någonting att kunna växa i.
Att jag började med ClickUp
Jag började använda ClickUp 2018, tillsammans med teamet i min redovisningsbyrå. Vi jobbade helt på distans, utspridda i olika delar av världen, och behövde en plattform där vi kunde kommunicera och planera våra kunduppdrag. De byråstödsprogram som finns på den svenska marknaden för redovisningsbyråer lämnar en del övrigt att önska, om man säger så...
Nu hjälper jag andra
När jag lade ner min redovisningsbyrå började jag istället hjälpa företag att sätta upp ClickUp efter sina unika behov. Framför allt jobbar jag med andra tjänsteföretagare som också gärna jobbar digitalt; konsulter (andra redovisningskonsulter och byråer / IT-konsulter / webbdesigners), coacher och utbildare. Numera är jag certifierad ClickUp-expert och 2021 lanserade jag den första version av den här kursen. Nu kommer kursen i version 2.0 - med allt jag har lärt mig om både appen och entreprenörskap sedan dess...
Mig veterligen är jag den enda som har inriktat mig på ClickUp i Sverige. Så vill du ha hjälp med ClickUp av en svensktalande person är det mig du ska fråga!

Min färdiga mall för hela ditt företag i ClickUp
Det stora värdet i den här kursen är den helt unika mallen du får av mig. Här får du ett helt färdigt system, skapat av mig med många års erfarenhet av att jobba med en mängd olika tjänsteföretagare inom olika branscher. Mallen täcker alla områden i ditt företag; marknadsföring, försäljning, leverans, kundsupport och administration, och är snygg och lättarbetad. En bra grund för dig att fylla på med allt det som gäller just dig och ditt företag. Du slipper uppfinna hjulet på nytt - tänk vad mycket tid du sparar på det!
samt fem moduler som ger dig en stabil grund att stå på
MODUL 1 - KOM IGÅNG
Välkommen till kursen! Här mappar vi upp våra processer och mål samt går igenom varför vi har stor hjälp av att planera och jobba enligt den här modellen i våra företag. Dessutom går vi igenom alla grundläggande funktioner i programmet.
MODUL 2 - GÖR DIG HEMMASTADD
Nu är det dags att göra ClickUp till ditt eget, med hjälp av processkartan som du skapade i första modulen och min färdiga mall, som du enkelt lägger in i ditt workspace med ett par klick. Här sätter du upp en struktur som passar dig och din verksamhet.
MODUL 3 - SKAPA ROLIGA RUTINER
I den här modulen jobbar vi på att skapa en vana att använda programmet varje dag. Vilka rutiner behöver du skapa för att bli hållbart produktiv? Hur använder du ClickUp varje dag? Du får tips och tricks på vad du behöver tänka på och hur du verkligen kan använda programmet som ett stöd i vardagen.
MODUL 4 - BLI ETT PROFFS
Nu när du har kommit in i ClickUp så är det dags att börja titta på de avancerade funktionerna. Vi kollar på integrationer, automationer och maxade vyer.
MODUL 5 - DELA MED DIG
Nu har det blivit dags att se över hur du kan dela jobbet med ett team och dina kunder. Vi ser över privacy settings och kollar på olika exempel på hur man kan lägga upp ett samarbete.

SÄRSKILT STÄNGD DEL AV COMMUNITYT
Mitt community är i grunden öppet för alla tjänsteföretagare som intresserar sig för produktivitet, men där finns också olika stängda grupper för deltagare i mina betalda program.
Du som går den här kursen får tillgång till en särskild grupp där vi bara pratar ClickUp. Här kan du umgås med mig och de andra kursdeltagarna i Produktiv Online Community! Du har sedan fortsatt tillgång till den gruppen även efter avslutad kurs.