Transkribering: Hitta ditt sätt att jobba online

Lyssna här.

MARIA LOFORS: Jobba online har två olika definitioner för mig. Dels att jobba digitalt och på så sätt vara platsoberoende – och dels att jobba med en affärsmodell där man jobbar 1:många istället för endast 1:1 med sina kunder. Häng med så ska vi prata mer om detta idag.

INTRO: Välkommen till Produktiv Online podden, för dig som jobbar mycket online redan eller som vill börja göra det mer.
Här pratar vi om att skapa roliga rutiner kring att attrahera nya leads, konvertera och sälja, leverera våra tjänster, behålla nöjda kunder och allt runtomkring som handlar om att driva företag.
Jag heter Maria Lofors och jag är så glad att du är här!

MARIA: Jag har jobbat hemifrån sedan våren 2017. Det var då jag startade egen redovisningsbyrå. Min drivkraft då var mycket att kunna vara en närvarande och tillgänglig mamma för mina barn, som då var små fortfarande. Ville kunna jobba hemifrån eller från där vi just då befann oss.

Just då tänkte jag att det viktigaste var att jag kunde jobba digitalt och på distans med mina kunder och mitt team. Att vara platsoberoende var prio ett.

Och jag älskar att vara platsoberoende och att jobba hemifrån. Eller från café, biblioteket eller något coworkingställe ibland. Jag älskar att slippa pendla och att ha möten online, att jag slipper ställtid och bara behöver borsta håret och sätta på mig en hel och ren tröja så är jag klar. Jag trivs med lugnet och stillheten hemma och att kunna ses med mina andra företagarvänner online när jag behöver lite sällskap eller social samvaro. Har coworkingträffar varje tisdag med medlemmarna i Produktiv Online och så träffar jag två företagarvänner en timme varje torsdag förmiddag där vi ibland mest pratar om livet och ibland grottar ner oss i strategier kring förtetagandet.

Men efter hand insåg jag att det inte räckte med att vara platsoberoende bara. Det var inte skalbart i längden att bara jobba 1:1 med kunder. Framför allt inte i en bransch där praxis till stor del var att debitera per timme. Även om jag med vissa kunder gick över till paketpriser istället för timpris, så kände jag mig väldigt begränsad och stressad.

Om du istället växlar om din affärsmodell och tänker på hur du kan leverera din expertis till flera personer på en gång, har du helt plötsligt en helt annan skalbarhet.

Exempelvis om du paketerar din kunskap i en kurs eller ett medlemskap där du bara behöver skapa din digitala produkt en gång oavsett hur många som deltar live eller i din förinspelade kurs, då börjar det hända grejer.

Det här har ju vuxit explosionsartat de senaste åren tack vare pandemin. Helt enkelt för att så många varit tvungna att växla om till en digital leverans på distans.

Många som hållit föreläsningar eller utbildningar på plats hos kund, var nu tvungna att börja leverera dem på Zoom istället.

Alla gillade förstås inte detta men jag vet också många som faktiskt fått upp ögonen för möjligheterna som tekniken ger. Jag har vänner som under pandemin deltagit i digitala vinprovningar till exempel, istället för att träffas på restaurang och göra det. Då fick de köpa hem ett kit med viner på systemet och sen var de 100 stycken som träffades på Zoom och hade vinprovning tillsammans. Vilken fantastiskt skalbar affärsidé för någon som är sommelier, tänker jag!

Jag är lite skadad, och ser möjligheter till att börja jobba online för alla möjliga branscher. En annan vän driver cateringverksamhet. Du kan starta matlagningskurser online, peppar jag! Eller om någon är webdesigner och vill skala upp, kan den ju börja köra “done with you”-dagar där man i grupp får hjälp att sätta upp sin hemsida med hjälp av en webdesigner. Ja, det finns massor med möjligheter helt klart.

Men till det här med att jobba online kommer ju också att du behöver marknadsföra dina digitala tjänster och bestämma dig för hur du ska sälja dem.

Och här tycker jag att jag ser ett skifte just nu.

Många förespråkar ju att man ska lansera ett par gånger om året för att det är bra med FOMO, alltså lite skrämseltaktik, fear of missing out, att många köper när de vet att det är lite now or never (eller i alla fall att chansen är nu eller om ett halvår nästa gång). De stora gurusarna som i alla fall jag följer, säger att vi måste vara konsekventa och ständigt producera nytt innehåll till vår blogg/podd osv och sedan vara aktiva på sociala medier varje dag för att värma upp vår publik och bygga relationer. Och att man sedan ska lägga mycket krut på stora lanseringar med jämna mellanrum.

Sen finns det andra som med hjälp av annonser kör automatiserad försäljning med förinspelade webinar och en säljtunnel som jobbar i bakgrunden åt dem, och att själva leveransen också sker helt per automatik med en förinspelad självstudiekurs. Det här kallas för evergreen, att något alltid finns till försäljning.

Jag bombarderas just nu med erbjudanden om olika program som ska lära mig att sälja high ticket med hjälp av en sådan här automatiserad säljtunnel, utan att jag ska behöva vara aktiv på sociala medier hela tiden.

Eller så är det så att algoritmerna har fattat att jag inte gillar att vara aktiv på sociala medier hela tiden, och att det är därför dessa erbjudanden dyker upp hos mig just nu….

För så är det. Jag tycker att det svåraste med att jobba online är att ha en närvaro på sociala medier. Jag är introvert och en person som trivs bättre bakom kulisserna än på scenen. Helt ärligt är det därför jag har börjat podda nu. För att jag ska hitta ett sätt att faktiskt kunna connecta med dig, och för att ha något att prata om på sociala medier också. Något att skicka nyhetsbrev om.

Egentligen är det inte så att jag saknar innehåll och saker att prata om. Jag har massor med content att plocka ifrån från mina program, men jag saknar liksom förmågan eller orken att paketera det till små munsbitar, till aptitligt innehåll i sociala medier.

Och ja, jag vet vad du tänker. Jag borde delegera det. Och ja, det borde jag. Ska ta tag i det snart igen. Har provat två gånger genom åren och det har dessvärre inte funkat så bra – mycket för att jag själv inte var klar över hur jag ville ha det. Hade ingen process klar för mig, det som jag pratade om förra veckan, och inget av dessa samarbeten blev särskilt effektivt. Men jag ska ta nya tag! För även om jag inte är så förtjust i sociala medier vill jag ändå ha någon slags närvaro där.

Det jag vill komma till är att vi alla är olika. Somliga älskar att dansa runt i reels på instagram eller tiktok och lyckas på det sättet bygga upp en stor följarskara som de sedan kan sälja till organiskt, utan hjälp av annonser eller annat. Men det funkar inte för alla och det viktiga är att du hittar ditt sätt.

Det fanns ju företag och marknadsföring innan sociala medier också, även om vi kanske glömmer bort det ibland när vi drunknar i flödet i våra sociala medie-appar.

Kanske nätverkande är något som funkar för dig? IRL eller online spelar just ingen roll, huvudsaken att det känns lätt och att det ger dig energi. För mig funkar nätverkande online i olika facebookgrupper bra. Eller så kanske du kan jobba med din SEO på hemsidan, se till att du hamnar högt upp i sökresultaten på Google och att folk på så sätt hittar dig. Eller så kanske annonser är din grej.

Oavsett vilket så är det viktigt att du hittar din grej. Att du inte lyssnar på alla självutnämnda experter och tar allt det de säger för sant. Självklart behöver du prova dig fram. Men notera också vad du mår bra av.

Själv har jag som jag berättat tidigare haft en eget medlemskap online sedan 2019 och jag lanserade även en kurs om ClickUp förra året. Mitt medlemskap har alltid varit litet eftersom jag aldrig har marknadsfört det på riktigt. Förra året så körde jag två utmaningar för att lansera kursen. Hade ungefär lika många anmälda på båda utmaningarna, men det var den första som gick bäst. Engagemanget i den utmaningen var högt och det var ett gäng som också köpte kursen. Kanske för att jag fick med mig folk som jag hängt med online sedan flera år, och följare som följt mig i olika sammanhang länge.

Sen levererade jag kursen samtidigt som jag skapade den, då det var betaomgången, som en sommarkurs. Det var otroligt roligt och jag fick massor av energi av mina deltagare som sen också gav mig jättefina referenser.

När jag sen skulle lansera kursen igen till hösten, fick jag inte igång något vidare engagemang i den andra utmaningen och heller inte lika bra försäljning. Vilket också dränerade mig på energi för en ganska lång period efter det. Jag fokuserade då på att paketera om medlemskapet för att börja prata mer om det framöver.

Häromdagen frågade en av mina medlemmar varför jag inte säljer medlemskapet ordentligt. För det gör jag inte, det är nog inte så många som ens vet att det finns. Men det är ju igång vecka för vecka och vi är ett litet antal som ses regelbundet. Och ärligt talat så beror det på att jag trivs med ett litet intimt medlemskap, där jag lär känna mina medlemmar och de varandra. Men det är såklart alldeles för litet just nu, det är inget jag kan leva på som det är nu så det kommer jag att jobba på att marknadsföra också framöver.

Så jag jobbar en hel del 1:1 också. Förra året började jag ta VA-uppdrag som online business consultant, vilket innebär att jag hoppar in och hjälper till med olika projekt i ett onlineföretag. Jag sätter upp olika program och system, bygger hemsidor, landningssidor och säljtrattar. Nu har jag nyligen växlat upp den grenen av mitt företag och har börjat ta uppdrag som OBM, Online Business Manager, där jag kommer in och sätter upp processer och SOP:ar, bygger upp ett virtuellt kontorslandskap, jobbar med teamet och med övergripande strategi och sådana saker.

Jag tror att för mig är det optimalt. Att få ha mina lite närmare relationer med mina kunder och jobba 1:1 men jag kan också jobba 1:många när det går. Jag har en tanke om hur detta ska se ut framöver, men mer om det senare.

Som jag sa i första avsnittet så håller jag på och letar nya vägar framåt. Jag märker att jag inte är ensam i detta, det är många som pratar om att förändra sina liv och sina företag. Kanske är det något vi entreprenörer alltid gör. Eller så är det tiden vi lever i just nu. En orolig tid som gör att man börjar fundera på vad som är viktigt egentligen. Och hur man vill leva.

Hur vill du ha det i ditt liv och ditt företag? Tagga mig gärna på instagram och berätta, du hittar mig på marialofors.se där.

Om du vill hjälpa mig att sprida podden så ta gärna en skärmdump av det här avsnittet, dela det i sociala medier och berätta vad du fick med dig från det.

Ta hand om dig och de dina.